Autor Wątek: Problem ze skrzynią biegów  (Przeczytany 4248 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lutego 19, 2018, 13:12:59 pm
Przeczytany 4248 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
O ile to chodzi o skrzynię biegów..
Pierwsze problemy zaczęły się po wymianie poduszek skrzyni rozdzielczej - wyższy niż normalnie hałas z napędów, odgłosy tarcia itd. Po rozebraniu reduktora okazało się, że łożyska są zardzewiałe. Wymieniłem wszystkie na oryginalne, zalałem nowym olejem, zrobiłem centrowanie (na podnośniku) skrzyni redukcyjnej. Przy okazji zmieniłem przegub elastyczny wału i poduszkę skrzyni biegów. Podczas przykręcania poduszek skrzyni rozdzielczej urwała się szpilka. Podłogę mam zdrowiutką ale i tak trzeba było dorobić nowe mocowanie więc wstawiłem kawałek płaskownika od strony kabiny i drugi od spodu auta (reduktor jest przez to zamontowany kilka mm niżej). Opisane niżej objawy występowały też przed tą modyfikacją.

Co się dzieje:
1. Ciężko wchodzą biegi - czasami trzeba próbować na 2-3 razy. Ostatnio wjechałem przednim lewym kołem na krawężnik (żeby wpasować się między dwa auta), chciałem wrzucić wsteczny, żeby wycofać ale nie mogłem wyłączyć pierwszego biegu. Jak mi się w końcu udało to był problem ze wstecznym. Jest jakiś dziwny opór. Przy energicznych próbach wrzucania biegów czuć stuki/wibracje pod lewą nogą (która akurat dociska sprzęgło do podłogi). Aktualnie nie mam założonych wygłuszeń więc czuć to bardzo wyraźnie. Po przejechaniu 2-3 kilometrów jest trochę lepiej (ale tylko podczas jazdy). Na postoju loteria - albo wszystko działa gładko albo j/w.
2. Słychać odgłosy tarcia (nie ma tragedii ale wcześniej ich nie było). Wrażenie mam takie jakby gdzieś metal tarł o metal albo łożysko kręciło się w gnieździe a nie no.. samo w sobie :zakrecony:
3. Przy wolnej jeździe w terenie reduktor sam się rozłączył (raz się zdarzyło, przy kolejnych dwóch wyjazdach nic się nie działo).

Gdzieś jest ponoć główna śruba trzymająca skrzynię biegów - w którym miejscu?
Co jeszcze może być przyczyną?

Lutego 19, 2018, 17:37:53 pm
Odpowiedź #1

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
Podczas pracy silnika wrzuć bieg i posłuchaj czy skrzynia wydaje jakieś odgłosy.

Lutego 19, 2018, 17:56:30 pm
Odpowiedź #2

Offline zygizz

  • Początkujący forumowicz
  • **
  • Wiadomości: 86
a moze sprzeglo? Spróbuj podpompowac sprzeglem i wtedy wbij bieg.  Moze zapowietrzony uklad albo cos sie sypło np.lozysko oporowe.
I tak jak kolega baca radzi, sprawdz skrzynie przy reduktorze na luzie.

Lutego 19, 2018, 20:13:37 pm
Odpowiedź #3

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
Ten metaliczny dźwięk u mnie zwiastowal skrzynie. Biegi ciężko wchodziły a na jalowym było słychać dźwięk metaliczny jakby tarcia.

Lutego 19, 2018, 21:02:12 pm
Odpowiedź #4

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Jutro wszystko posprawdzam i dam znać, dzięki :ok:

Lutego 20, 2018, 16:49:30 pm
Odpowiedź #5

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Dzisiaj jak na złość wszystko chodzi gładko, przestraszyła się :haha: A może to dlatego, że nie ma już mrozów :zdziwiony:?

W dosłownie jednym momencie na postoju biegi wchodziły ciut gorzej - po podpompowaniu sprzęgłem było jakby lepiej. Sprzęgło zresztą już dwa razy regulowałem - brało zbyt wysoko (po pierwszej regulacji był spokój przez jakieś pół roku), teraz znowu musiałem zrobić korektę.

Przy reduktorze ustawionym na luz i wrzuceniu biegu wzmaga się trochę szum z napędów, nic poza tym. Dziwne są te stuki w podłogę (chrupnięcia..?) -  najczęściej czuć je podczas próby zmiany biegów (na postoju lub w trakcie jazdy), przy samej jeździe też.

Lutego 23, 2018, 11:09:23 am
Odpowiedź #6

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Sprawdzałem jeszcze wczoraj i dzisiaj rano. Dopóki napędy się nie rozruszają, jest problem z pierwszym i drugim biegiem (włączenie, wyłączenie). Pompowanie sprzęgłem (mniej więcej w połowie) na postoju, powoduje wyraźnie słyszalne i odczuwalne stuki w podłogę. Czyli jednak sprzęgło? Trochę to dziwne, bo z tego co pamiętam, jak sprzęgło się kończy to z reguły zaczyna brać coraz niżej a uszkodzone łożysko przy puszczaniu pedału powoduje zwiększony szum :mysli:

1. Co warto sprawdzić/wymienić przy okazji?
2. Czy zasada używania wyłącznie oryginalnych części tyczy się też sprzęgła? Oryginalny zestaw (docisk, tarcza, łożysko) 230zł, sachs 260zł

Lutego 23, 2018, 13:51:23 pm
Odpowiedź #7

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
Jak włączasz sprzęgło to wtedy wszystko jest rozpiera jak puszczasz to odwrotnie i słyszałem dźwięku mogą zwiastowac jednak skrzynie, tak dokładnie miałem ja.

Lutego 23, 2018, 14:04:34 pm
Odpowiedź #8

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Jak włączasz sprzęgło to wtedy wszystko jest rozpiera jak puszczasz to odwrotnie i słyszałem dźwięku mogą zwiastowac jednak skrzynie, tak dokładnie miałem ja.

I na czym się skończyło u Ciebie? Co było do roboty, koszty :niepewny:?

Lutego 23, 2018, 18:01:57 pm
Odpowiedź #9

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
400 wyjecie i 600 za robotę niestety...juz nie pamiętam co tam było robione. Wolalem zrobić ta niż szukać używanej. Po małych modyfikacjach podobno pasuje od poloneza a ta możesz kupić za 200zl

Lutego 23, 2018, 18:07:54 pm
Odpowiedź #10

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
Oczywiście u ciebie tak być nie musi, ja miałem bardzo podobne objawy i tak jak napisałem była to skrzynia.

Lutego 23, 2018, 18:12:47 pm
Odpowiedź #11

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
400 wyjecie i 600 za robotę niestety...juz nie pamiętam co tam było robione. Wolalem zrobić ta niż szukać używanej. Po małych modyfikacjach podobno pasuje od poloneza a ta możesz kupić za 200zl

W mojej okolicy naprawa skrzyni też w granicach 600zł :kwasny: Ale jeśli pojeździ kolejne 10 lat bez awarii to nie wyjdzie aż tak źle..

Cytuj
Oczywiście u ciebie tak być nie musi, ja miałem bardzo podobne objawy i tak jak napisałem była to skrzynia.

Właśnie dlatego najpierw zacznę od sprawdzenia sprzęgła, dzięki.

Gdyby ktoś miał jeszcze jakieś pomysły to chętnie poczytam :oczko:

Lutego 23, 2018, 18:23:50 pm
Odpowiedź #12

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
Ja na początku też byłem przekonany że to sprzęgło, masz rację zacznij od jego sprawdzenia.

Marca 05, 2018, 12:39:11 pm
Odpowiedź #13

Offline atakacze

  • Jestem tu nowy
  • *
  • Wiadomości: 6
Witam, ja mam pytanie czy ktoś wstawiał skrzynie z poloneza lub dużego fiata? w sieci znalazłem, że da się tylko trzeba naciąć przy wybieraku. z jakiej wersji poloneza szukać z jakim silnikiem?

Marca 09, 2018, 19:21:14 pm
Odpowiedź #14

Offline Baca1051

  • Forumowicz
  • ***
  • Wiadomości: 122
Ktos podobno wkładał piątkę