Autor Wątek: Napełnianie skrzyni biegów, przelanie oleju  (Przeczytany 6593 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lutego 17, 2018, 21:32:28 pm
Przeczytany 6593 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Niniejszy poradnik stanowi podstronę "Kompendium Wiedzy Dla Początkujacych (i nie tylko)"

Tłumaczenie: Danieljs | Mr_R4VEN

W związku z tym, że 5-biegowa skrzynia biegów jest słabym punktem Nivy, należy pamiętać o regularnej wymianie oleju (szczególnie, jeśli auto jest używane do off road'u) i jego przelewaniu (ponad stan)

Skrzynia biegów była pierwotnie zaprojektowana dla lżejszego i słabszego auta z napędem na jedną oś. Ponadto zaprojektowali ją Włosi, którzy w tamtych czasach nie byli znani z robienia najlepszych jakościowo skrzyni biegów. Łożyska są zbyt małe aby pracowały bezawaryjnie (szczególnie, jeśli zostaną zastąpione tanimi zamiennikami). Również piąty bieg został dodany już po skonstruowaniu całej (4-biegowej) skrzyni biegów i przez to nie jest zaprojektowany tak dobrze jak mógł być. Wielu właścicieli nie zdaje sobie sprawy z tego, że piąty bieg powinien być używany wyłącznie przy prędkościach przekraczających 80km/h. Niektórzy, w celu zaoszczędzenia kilku groszy, nie zmieniają regularnie oleju.

Popularną metodą, pozwalającą zachować skrzynię biegów w dobrej kondycji, jest przelanie oleju o 500ml więcej niż jest podane w specyfikacji. Wspomaga to smarowanie piątego biegu i nie jest trudne do wykonania. Nie polecamy stosowania taniego bądź nieznanego oleju GL-5 (chociaż oleje klasy GL-5 są zalecane przez AvtoVaz). Zamiast tego warto wybrać markowy olej klasy GL-4 (jeśli zdecydujesz się na klasę GL-5, sprawdź czy jej skład jest bezpieczny dla metali żółtych; przeczytaj więcej o potencjalnych problemach z olejami przekładniowymi o wysokiej zawartości siarki na stronie oleje (tekst w przygotowaniu).

Przed spuszczeniem starego oleju upewnij się, że jesteś w stanie odkręcić śrubę zabezpieczającą otwór do napełniania (w przeciwnym razie możesz zostać bez oleju w skrzyni biegów)
Spuść stary olej, odkręcając korek spustowy w dolnej części skrzyni biegów. Zakręć korek spustowy (wskazówka: użyj korka pochodzącego z silnika Nivy, jeśli masz zapasowy, miska olejowa ma magnetyczną końcówkę, która zbiera i utrzymuje opiłki metalu).

Teraz możesz napełnić skrzynię biegów używając fabrycznego otworu do napełniania (po lewej stronie skrzyni biegów). Niestety przy użyciu tej metody ciężko będzie przelać olej o zalecane 500ml bo nie będzie się mieścił i po prostu wylatywał. Można sobie pomóc podnosząc lewą stronę auta lub wjechać na wzniesienie.

Można też bardzo łatwo napełnić skrzynię biegów od góry (szczególnie, jeśli nie chcesz wczołgiwać się pod auto).
Żeby się do niej dostać, będziesz musiał odkręcić plastikową osłonę skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej (to tylko kilka śrubek ;)
Zobaczysz to, co na zdjęciu poniżej. Odkręć 3 zewnętrzne śruby u podstawy mechanizmu zmiany biegów (wcześniej ustaw skrzynię w pozycji neutralnej), podnieś mechanizm i wlej od 1,8 do 2 litrów oleju (nie wolno wlać więcej niż dwa litry aby nie uszkodzić uszczelek; pamiętaj również, że część starego oleju pozostaje w tylnej części skrzyni, podczas opróżniania więc 1,8 litra będzie lepsze niż 2 litry). Złóż wszystko z powrotem w odwrotnej kolejności. Proste. Jedyna pułapka to odkręcenie niewłaściwych śrub (patrz zdjęcie), co może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów, jeśli śruba wpadnie do środka.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Odkręć TYLKO trzy, ZEWNĘTRZNE śruby (zaznaczone na zielono)!

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Tak wyglądają 2 litry oleju w skrzyni biegów.

Wskazówka: przed przykręceniem plastikowej osłony warto założyć dodatkowe wygłuszenie na tunel skrzyni biegów i rozdzielczej, ponieważ większa część hałasu dostaje się właśnie tamtędy.

Uwaga: instrukcja obsługi zaleca korzystanie z 5 biegu dopiero po przekroczeniu 80km/h (serwisy w Australii zalecają prędkość minimalną 90km - po wydaniu takiego zalecenia spadła ilość napraw związanych z wymianą piątego biegu). Warto również sprawdzić czy główna, tylna śruba skrzyni biegów (na wale wyjściowym) jest solidnie dokręcona.

Zobacz również:
Diagnoza i remont skrzyni biegów
Centrowanie skrzyni biegów i reduktora
Wymontowanie skrzyni biegów (tekst w przygotowaniu)

Tekst został opracowany w oparciu o Baxter's Niva Site, za zgodą autora. Rozszerzony o dodatkowe informacje dzięki wiedzy i uprzejmości użytkowników Polskiego Forum Niva 4x4
Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe użycie przedstawionych tu informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy dasz radę sam przeprowadzić modyfikacje/naprawy, zaprowadź auto do profesjonalnego warsztatu!

© Polskie Forum Niva 4x4