Autor Wątek: Centrowanie skrzyni biegów i reduktora  (Przeczytany 7685 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lutego 14, 2018, 20:54:20 pm
Przeczytany 7685 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Niniejszy poradnik stanowi podstronę "Kompendium Wiedzy Dla Początkujacych (i nie tylko)"

Tłumaczenie: Danieljs | Mr_R4VEN

OSIOWE USTAWIENIE SKRZYNI BIEGÓW I REDUKTORA
Niva nie powinna generować mocnych wibracji od przeniesienia napędu. Jeśli jednak ma to miejsce oznacza to, że coś jest nie tak i powinno się temu poświęcić trochę uwagi zanim dojdzie do uszkodzeń.

Wibracje są zazwyczaj spowodowane nie osiowym ustawieniem obudowy/skrzynki reduktora zobacz poniżej jak naprawić).

Jednak wibrację mogą  być również spowodowane zużytymi/zbyt miękkimi lub zbyt luźnymi gumowymi łączeniami skrzyni biegów i/lub reduktora; pęknięty lub uszkodzony łącznik elastyczny wału; uszkodzeniami podłogi wokół skrzyni biegów lub reduktora na osi mocowań poprzecznych; poprzecznymi lub przednimi nakrętkami mechanizmu różnicowego, niebędącymi odpowiednio przykręconymi; uszkodzonym lub nienasmarowanym przegubami uniwersalnymi, homokinetycznymi; uszkodzonymi lub nie nienasmarowanymi krzyżakami; niewyważonymi wałami napędowymi (może byś spowodowane zaschniętym błotem). Tu jest przewodnik do namierzania problemów z wibracjami http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/Transfer-case_vibration_trouble-shooting_guide.pdf (wersja angielska)

METODA CENTROWANIA REDUKTORA BY HOODOO (NAJSZYBSZA I PROSTA)
Żeby upewnić się co do poprawnego wyregulowania osiowości reduktora, odpal silnik gdy wszystko jest na swoim miejscu, a śruby montażowe są delikatnie poluzowane. Z reduktorem ustawionym w pozycji luzu (drążek High-Low ustawiony pomiędzy pozycje High i Low) i z wyłączoną blokadą mechanizmu różnicowego załącz drugi bieg i pozwól by silnik pracował na nim na obrotach jałowych. W tym czasie krótki lewarki nie powinny ruszać się (drgać, wibrować, "tłuc się" itd.)Wyreguluj położenie obudowy reduktora od spodu tak, by uzyskać nieruszające się lewarki. Inną metodą jest rozpędzenie silnika do około 3500 obrotów na minutę tak, żeby obudowa reduktora sama znalazła swoje właściwe położenie. Jeśli wszystko jest w porządku, tj. krótkie dźwigienki nie drgają, możesz przykręcić obudowę reduktora i cieszyć się jazdą Nivą wolną od wibracji. To działa tylko w przypadku gdy podkładki dystansowe są w porządku.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Zauważ: regulujące podkładki dystansujące są złe [nr 3] (bo np. silnik czy skrzynia biegów obwisła, itp.) będziesz potrzebował dodać lub usunąć podkładki w celu uzyskania skrzynki reduktora na odpowiedniej wysokości w celu dokonania poprawnego centrowania (zobacz metodę lusterka poniżej).

METODA LUSTERKA
Użyj tej metody w celu ustalenia odpowiedniej wysokości podkładek dystansujących.
Zasadniczo musisz przyczepić lusterko do podstawy obudowy reduktora. Następnie powinieneś poluzować nakrętki mocujące skrzynię biegów i reduktor do podwozia. Odkręć je do końca śruby/gwintu ale na tyle, by na nich pozostały. Następnie musisz podnieść samochód i odbijać skupioną wiązkę światła od lusterka lusterka. Możesz wtedy obserwować odbicie wiązki padające na podłoże. W tym momencie potrzebujesz pomocnika, który "rozpędzi" samochód (położenie lewarka reduktora w pozycji neutralnej-w innym przypadku wały ulegną rozłączeniu) do "prędkości przelotowej" z którą zwykle jeździsz po drogach. Podczas oglądania odbitej wiązki światła, możesz wyregulować wysokość skrzyni i reduktora do momentu aż światło przestanie wibrować na podłożu. W tym momencie możesz dołożyć potrzebne podkładki, by uzyskać odpowiednie kąty/liniowość, przy których przenoszące się wibracje są najmniejsze przy maksymalnie dokręconych nakrętkach. (Oryginał by Sean Huffman)

METODA DRUCIKOWA BY AHMA (RÓWNIEŻ ŁATWA I WYGLĄDA ŻE ŁATWO MOŻNA DOPROWADZIĆ WSZYSTKO PRAWIE DO PERFEKCJI)

Przed:



Po:



Metoda drucikowa dla przegubu homokinetycznego:



Lista Stiga ze źródłami wibracji:
Jest wiele modyfikacji mających na celu zmniejszenie wibracji, poniżej przedstawiam listę wg efektywności co do źródła:
a) 40% przegub homokinetyczny pośredni (pomiędzy skrzynią biegów a reduktorem)
b) 40% tylny wał napędowy z przegubami homokinetycznymi
c) 5% przednia rozpięta oś
d) 5% przedni niezależny mechanizm różnicowy
e) 5% przedni wał napędowy z przegubami homokinetycznymi
f) 1% wzmocnione łożysko wyjściowe reduktora
a + b + e + f = usunięcie wibracji
c + d = powstrzymanie przeniesienia napędu od wydawania dźwięku (wszystkie dźwięki są wibracjami).

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Ulepszenie przegubu homokinetycznego przeniesienia napędu (z dodatkowo rozłączonym przednim napędem)

Zobacz również:

Ulepszone mocowanie reduktora wraz z jego stabilizacją (tekst w przygotowaniu)
Diagnoza i odbudowa skrzyni biegów (tekst w przygotowaniu)
Przelanie oleju w skrzyni biegów (tekst w przygotowaniu)

Tekst został opracowany w oparciu o Baxter's Niva Site, za zgodą autora. Rozszerzony o dodatkowe informacje dzięki wiedzy i uprzejmości użytkowników Polskiego Forum Niva 4x4
Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe użycie przedstawionych tu informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy dasz radę sam przeprowadzić modyfikacje/naprawy, zaprowadź auto do profesjonalnego warsztatu!

© Polskie Forum Niva 4x4