Autor Wątek: Regulacja hamulców tylnej osi  (Przeczytany 4078 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lutego 10, 2018, 15:55:01 pm
Przeczytany 4078 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Niniejszy poradnik stanowi podstronę "Kompendium Wiedzy Dla Początkujacych (i nie tylko)"

Tłumaczenie: Danieljs | Mr_R4VEN

REGULACJA HAMULCÓW OSI TYLNEJ

Wiele problemów hamulcowych Nivy wynika z niewłaściwej regulacji hamulców tylnej osi. Wczesne roczniki Nivy nie mają samoregulatorów hamulców z tyłu i powinny być od czasu do czasu regulowanie ręcznie (zazwyczaj przed obowiązkowym badaniem technicznym). Prześledź kroki w instrukcji-jest to dość łatwe ale jest kilka podstaw, o których należy pamiętać. W przeciwnym razie nigdy nie przeprowadzić regulacji poprawnie:
-wyreguluj hamulec ręczny (miejsce "rozwidlenia się" linki z jednej na dwie) do momentu, w którym dźwignia ręcznego nie może zostać podniesiona mocniej niż na 4 do 5 ząbków
-wyreguluj nakrętki 17mm znajdujące się z tyłu piasty (po dwie nakrętki na koło) tak, by gdy obracasz kołem, piasta zachodziła ?? trochę mocniej niż sądzisz, że jest to konieczne. Serio, miałem "gumowy" pedał hamulca i nieefektywne tylne hamulce, odpowietrzałem je i regulowałem kilka razy ale mimo to oblewałem przegląd techniczny. Mój zaprzyjaźniony mechanik wyregulował je tak ciasno, że chciałem je za rogiem z powrotem poluźnić, by oszczędzić stare wykładziny. Jednak, miał on sporo racji. Hamulce się ułożyły, przeszły badanie techniczne i poczułem, że mam hamulce takie jak inni kierowcy. Jednak jeżeli twoje koła są zbyt gorące po przejechaniu kilku kilometrów, podczas których rzadko używałeś hamulców oznacza to, że bębny są zamocowane za ciasno.
-upewnij się, że przekręcasz wspomniane nakrętki we właściwą stronę- twój klucz powinien ruszać się tak, by uderzać o oś/zmierzać w kierunku osi od dołu
-sprawdź okładziny hamulców osi z tyłu jeśli często przeprowadzasz regulację-okładziny mogą być nadmiernie zużyte
Późniejsze Nivy (od jakiegoś momentu w 1994 roku) wyposażone są w samoregulatory hamulców osi tylnej i powyższa procedura nie jest wymagana. Mogą one zostać zamontowane do wersji bez samoregulatorów.
Kolejność odpowietrzania osi tylnej (wersja z kierownicą po LEWEJ stornie): PT, LT, PP (górny), LP (górny), PP (dolny), LP (dolny).
Zanim zaczniesz odpowietrzać układ hamulcowy upewnij się, że hamulec ręczny jest odpowiednio ustawiony. Odpowietrzać najlepiej gdy samochód stoi na kołach.Zapewni to efektywniejsze odpowietrzanie ze względu na lepszą przepustowość kolektora hamowania.

Tekst został opracowany w oparciu o Baxter's Niva Site, za zgodą autora. Rozszerzony o dodatkowe informacje dzięki wiedzy i uprzejmości użytkowników Polskiego Forum Niva 4x4
Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe użycie przedstawionych tu informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy dasz radę sam przeprowadzić modyfikacje/naprawy, zaprowadź auto do profesjonalnego warsztatu!

© Polskie Forum Niva 4x4