Autor Wątek: HISTORIA VAZ 2121 NIVY  (Przeczytany 1747 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Marca 27, 2019, 14:57:40 pm
Przeczytany 1747 razy

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600

Gospodarka ZSRR od zakończenia NEP podporządkowana była produkcji militarnej. Uprzemysłowienie (industrializacja) ZSRR za czasów Józefa Stalina polegało na położeniu nacisku na przemysł ciężki, który miał ogromny wpływ siłę militarną. Produkcji na potrzeby wojska podporządkowany był również przemysł motoryzacyjny.
Przed wybuchem II wojny światowej Armia Czerwona nie posiadała lekkich samochodów terenowych z prawdziwego zdarzenia. W tamtym czasie w terenie dość dobrze spisywały się samochody osobowe z napędem na tylną oś GAZ-A i GAZ-M1, GAZ 61. Nie były to jednak samochody wielozadaniowe, które mogły by być na szeroką skale używane przez wojsko. Pierwszym samochodem terenowym produkowanym w ZSRR był wojskowy samochód terenowy GAZ 64. Oczywistym impulsem rozwoju uniwersalnych pojazdów wojskowych w ZSRR był wybuch wojny. Stany Zjednoczone w 1940r. opracowały lekki terenowy samochód wojskowy Bantam BRC, to ten pojazd był wzorem dla radzieckiego GAZ 67 Czapajew /potocznie w Polsce zwanego gazikiem/. Konstrukcję samochodu opracowano i zbudowano prototyp w ciągu 51 dni - od 3 lutego do 25 marca 1941 roku. Układ napędowy i zawieszenie wywodziły się z samochodu terenowego GAZ-61, lecz podwozie było znacznie krótsze. Silnik wywodził się z lekkiej ciężarówki Ford-AA (GAZ-MM), a część podzespołów z samochodu osobowego GAZ-M1 (tzw. emki) i jej wersji GAZ-11. Zastosowano odkryte nadwozie, podobne do konstrukcji amerykańskiej. Samochody GAZ-67 były powszechnie używane w Armii Czerwonej, zwłaszcza po II wojnie światowej, jak również w jednostkach Ludowego Wojska Polskiego dziś jest to ceniony klasyk, spotykany na wielu rekonstrukcjach historycznych.

Następcą GAZ 67 był GAZ 69, produkowany w latach 1952–1955 w zakładach GAZ w Gorkim, a od 1954 do 1972 roku w zakładach UAZ w Uljanowsku (nazywany też UAZ-69) Był podstawowym lekkim samochodem terenowym w wojskach i służbach bloku państw socjalistycznych oraz innych będących w gospodarczej lub wojskowej sferze wpływów ZSRR. W siłach zbrojnych większości krajów Układu Warszawskiego zastąpiony przez samochody UAZ-469.

UAZ-469 produkowany jest od 1972r. Samochód początkowo przeznaczony dla wojska, szybko zyskał uznanie w innych służbach mundurowych a nawet wśród osób cywilnych. Używany przez wojska Układu Warszawskiego. Uczestniczył w niemal każdym konflikcie zbrojnym po 1970 roku. Jego parametry sprawiały, że sprawdzał się zarówno w śniegach Syberii, jak i na pustynnych terenach Afryki i Afganistanu. Do dzisiaj spotykany na rajdach off-road, ceni go też wielu entuzjastów bezdroży.

Pierwszy opracowany dla ośrodków cywilnych pojazd terenowy ZSRR powstał w Moskiewskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych (MZMA) i był to Moskwicz 410/411. Pomysł opracowania lekkiego i względnie taniego samochodu terenowego na bazie samochodu osobowego, powstał w ZSRR w latach 50. XX wieku, specjalnie dla potrzeb zapewnienia środka transportu dla wiejskich mechanizatorów, aby umożliwić im dojazd do zepsutych pojazdów rolniczych na rozległych bezdrożach azjatyckiej części kraju. W odróżnieniu od zwykłego osobowego Moskwicza, otrzymał on wysokie zawieszenie zależne, ze sztywnymi osiami na półeliptycznych resorach podłużnych. Napęd na przedni most był dołączany, samochód posiadał też reduktor terenowy i terenowe opony z gruntozaczepami. Dźwignia skrzyni biegów została przeniesiona z kierownicy na podłogę. Moskwicz 410 był ciekawym samochodem, w pionierski sposób łączącym cechy samochodu terenowego z dość komfortowym zamkniętym nadwoziem samochodu osobowego, wyposażonym standardowo np. w radioodbiornik. Do zalet należały dobre własności w terenie, częściowo dzięki dużemu prześwitowi - 220 mm pod mostami napędowymi i aż 430 mm pod podłogą. Do wad samochodu należała jednak mała sztywność samonośnego nadwozia, a także wysoki środek ciężkości przy umiarkowanym rozstawie kół, powodujący niebezpieczeństwo przewrócenia. Ponadto, nadwozie typu sedan, z bagażnikiem umiarkowanej wielkości, okazało się nie do końca praktyczne, zwłaszcza dla pierwotnie projektowanego zastosowania samochodu. Znacznie lepszy okazał się pod tym względem wariant kombi Moskwicz 411, który miał przy tym sztywniejsze nadwozie dzięki dłuższemu dachowi.

W końcu lat 60 ubiegłego wieku samochód ten był mocno przestarzały nie mógł zaspokoić rosnących potrzeb motoryzacyjnych ZSRR. UAZ 469 był to spartański samochód terenowy. Banalnie prosty konstrukcyjnie pojazd gwarantował łatwą naprawę, a jednocześnie niemal zerowy komfort podróżowania. Jakość radzieckich dróg powodowała, że wyraźny był niedobór pojazdu łączącego znośny komfort podróżowania ze stosunkowo wysoką zdolnością terenową. Zadanie skonstruowania takiego pojazdu postawiono trzem radzieckim fabrykom:


1. WAZ (Wołżskij awtomobilnyj zawod – Wołżańska Fabryka Samochodów, ros.: ВАЗ, Волжский автомобильный завод),
2. Moskwicz (ros. Москвич),
3. Iżewskij Awtomobilnyj Zawod (Iżewska Fabryka Samochodów).




Marca 27, 2019, 15:12:12 pm
Odpowiedź #1

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600

Marca 27, 2019, 15:19:59 pm
Odpowiedź #2

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600

Marca 27, 2019, 15:41:11 pm
Odpowiedź #3

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600
VAZ 2121 Prototyp

Marca 27, 2019, 15:47:07 pm
Odpowiedź #4

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600
Trzy prototypy poddano ciężkim próbom, w których brał  udział angielski Defender

Marca 27, 2019, 15:52:18 pm
Odpowiedź #5

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600
Wybrano VAZ 2121 jako najdzielniejsze i najnowocześniejsze auto.  W 1977 roku rozpoczęto produkcję seryjną.

Marca 27, 2019, 15:57:38 pm
Odpowiedź #6

Offline Pawelko

  • Donator
  • Początkujący forumowicz
  • *
  • Wiadomości: 69
  • Imię: Pawel
  • Auto: Niva 1600
Niektórzy twierdzą, że VAZ2121 to licencja Fiata  Campagnola  II