Autor Wątek: Rdza  (Przeczytany 3400 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Czerwca 25, 2018, 15:36:07 pm
Przeczytany 3400 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Niniejszy poradnik stanowi podstronę "Kompendium Wiedzy Dla Początkujacych (i nie tylko)"

Tłumaczenie: Danieljs | Mr_R4VEN

RUDA NIGDY NIE ŚPI

Większość Niv jest raczej solidna, jednak czasami zdarza się, że niektóre z egzemplarzy mogą okazać się słabsze niż pozostałe np. ze względu na gorszą partię farby czy osprzętu użytego do produkcji. W efekcie korozja może się pojawić w naprawdę nietypowych miejscach, szczególnie, jeśli nie ma  zabezpieczenia antykorozyjnego lub gdy nie jest ono weryfikowane zgodnie z zaleceniami producenta środków użytych do zabezpieczenia. Nie warto nawet wspominać o takich sprawach jak sól drogowa lub błoto utrzymujące wilgoć, które przywieźliśmy z wyprawy.
Całe szczęście, Nivy są wykonane ze stosunkowo grubej blachy, więc odpowiednie reakcje na korozję pozwalają uniknąć drogich i skomplikowanych napraw. W instrukcji obsługi znajdziesz podstawowe informacje na temat przeciwdziałania korozji oraz miejsc jej występowania. Poniżej znajdziesz dodatkowe informacje.

Popularnym siedliskiem rdzy jest miejsce za "talerzem" ochronnym za przednim kołem na dole osłony przeciwbłotnej. Luka za osłoną lubi wypełniać się wodą i brudem. Warto się tym zająć już w nadchodzący weekend, o ile tego nie zrobiłeś ;).

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Wszystko wyczyść i wysusz. Zauważ, że na dole jest otwór odpływowy (który odprowadza wodę do progu), który powinien być drożny.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Błoto blokuje niewielki otwór odpływowy na dole przestrzeni; należy regularnie dbać o jego drożność.

Jeśli po wyczyszczeniu i wysuszeniu tego obszaru widzisz rdzę, należy się jej pozbyć, np. za pomocą szczotki drucianki lub preparatu chemicznego reagującego/wytrawiającego korozję, następnie pokryć odpowiednią farbą antykorozyjną. Po wyschnięciu farby należy pokryć ją środkiem, np. typu baranek. Po wszystkich tych zabiegach upewnij się, że otwór odpływowy nie został zatkany przez użyte środki!

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Jeśli po oczyszczeniu i osuszeniu nadal nie widać korozji i tak warto zastosować lub odnowić powłokę "baranka". I znowu, nie zapomnij o zachowaniu drożności otworów odpływowych.
Teraz pozostaje pamiętać, aby zajrzeć w to newralgiczne miejsce raz do roku. Nie warto usuwać klapki, ponieważ zbierze się tam błoto i bród trzymający wilgoć, co zaowocuje korodowaniem (możliwość pojawienia się korozji nawet w dolnych rogach szyb!!).

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Zaniedbanie tego miejsca może prowadzić do poważnych problemów z korozją.


Sprawdź otwory technologiczne i rewizyjne w podwoziu pod kątem zanieczyszczenia błotem i innymi substancjami, wyczyść je i zabezpiecz przestrzenie zamknięte stosownymi preparatami.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Upewnij się, że w otworach i zakamarkach nie ma błota. Zwróć też uwagę na fakt, że miejsca łączeń blach wymagają dokładnego czyszczenia z ewentualnej korozji, malowania i zabezpieczenia odpowiednimi środkami w celu uniknięcia postępowania ognisk korozji.

Progi posiadają otwory odpływowe przy zgrzewach, które powinny być cały czas drożne. Podobne otwory znajdują się w drzwiach, których również nie można dopuszczać do zatkania.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Dbaj o drożność tych otworów.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Jeśli nie zadbasz o drożność otworów odpływowych, może dojść do sytuacji jak na przedstawionych fotografiach. Te elementy można wymienić, a nawet przeprowadzić ich uprade

Kolejnym wrażliwym punktem są punkty mocowania przekładni kierowniczej do podwozia. Zdarzają się przypadki pękania i korodowania co prowadzi do poważnych zniszczeń. Jest to też często związane z użytkowaniem kół z niewłaściwym odsadzeniem, zbyt szerokich opon lub zbyt niskim ciśnieniem w kołach. Jeśli w Twojej Nivie wystąpił taki problem, to najlepszym rozwiązaniem jest profesjonalne wspawanie talerzyka wzmacniającego. Nie zaleca się dokonywania ingerencji spawalniczej na materiale zastanym, gdyż bez wzmocnienia pęknięcie wystąpi ponownie.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Takie problemy mogą być spowodowane np. przez nieprawidłowości związane z kołami pojazdu.

Niektóre Nivy mają problemy z pękającymi lub rdzewiejącymi punktami mocowania skrzyni reduktora lub skrzyni biegów do podłogi. Za winowajcę przyjmuje się wibracje generowane przez niewyregulowanie reduktora i skrzyni lub uszkodzonych poduszek tychże mechanizmów. Uszkodzenia należy naprawić (np. pospawać, upewniając się, że szew spawalniczy jest wykonany poprawnie i płasko-tak, by nie utrudniał lub nie uniemożliwiał wycentrowania mechanizmów). Rdza tutaj nie jest problemem, gdyż skrzynię reduktora i biegów łatwo zdemontować (pamiętaj aby przy montażu /nawet jedynie dokręcaniu dokonać centrowania).

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Ślady rdzy w okolicach miejsc mocować do podwozia mogą oznaczać poważną korozję samych mocowań.

Sprawdź co dzieje się pod przednimi dywanikami. Jeśli jest tam wilgoć lub ślady korozji to znaczy, że w jakiś sposób dostaje się tam woda, której tam nie powinno być. Ewentualne oznaki korozji również powinny zostać zatrzymane jeżeli nie chcesz mieć samochodu Flinstona. Gumowa powłoka z jednej strony skutecznie powstrzymuje rdzę, a z drugiej bardzo dobrze ją maskuje, jeżeli wodzie uda się pod nią przedostać. Najpopularniejszymi przyczynami gromadzenia się wody w tym miejscu są nieszczelności w obrębie uszczelki przedniej szyby oraz cieknący zawór nagrzewnicy.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Popularne miejsca zaatakowane przez korozję od wewnętrznej strony podłogi

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Rdza ukrywająca się pod powłoką gumowaną


 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Nałożenie nowej powłoki typu baranek jest dobrym pomysłem jeżeli stara jest już popękana i zniszczona. Jednak zanim nałożysz nowego baranka upewnij się, że rdza została unicestwiona, a wszelkie otwory odpływowe pozostały drożne.

Tylna wewnętrzna część nadwozia również powinna zostać sprawdzona pod względem obecności korozji.
W podwoziu/nadkolu za tylnym kołem, znajduje się gumowy korek. Należy dokładnie sprawdzić ten obszar pod względem obecności korozji, a w szczególności jeśli korzystasz z haka holowniczego-czy to do ciągania przyczep czy jako uchwytu do wyciągania z wklejek. Wyjmij korek, oczyść z brudu i zależnie od zastanej sytuacji podejmij odpowiednie kroki.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Umiejscowienie gumowego korka. Oto co się dzieje, gdy zalega tam wilgoć i bród.

Rdza na górze słupka A nie jest niczym nadzwyczajnym ze względu na łączenie metali. Zwykle jest to korozja powierzchowna, ale należy się jej pozbyć najszybciej jak to możliwe. W przeciwnym razie szybko przerodzi się w poważny i niebezpiecznym problem.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Korozja tutaj to popularny widok. Początkowe stadium jest niegroźne dlatego należy zwalczyć jej jak tylko to możliwe.

Poświeć latarką w szczelinę między drzwiami a błotnikiem. Usunięcie ewentualnej korozji i odpowiednie zabezpieczenie/odnowienie zabezpieczenia uchroni przez załamaniem nerwowym za kilka lat. Warto sprawdzić też zawiasy oraz miejsca ich mocowania.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Tego typu rdza wokół zawiasów może okazać się w perspektywie czasu bardzo groźna-należy jej się pozbyć jak tylko się pojawi.

Uszczelka szyby drzwi może ukrywać korozję (która zapewne powstaje poprzez naruszenie powłoki lakierniczej przez spinki uszczelki). Łatwa do usunięcia jeśli nie byłą ignorowana przez długi czas.
 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]  

Sprawdź okolice przedniej szyby pod kątem korozji. Znowu - wczesne zatrzymanie początków korozji pozwoli zaoszczędzić nerwów i kasy.
 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Jeśli uszczelniacz u podstawy słupka A uległ uszkodzeniu, od strony wewnętrznej może rozwijać się niebezpieczna korozja.
 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Jeśli widoczne są jakiekolwiek ślady korozji pod lub wokół zawiasów tylnej klapy należy szybko reagować. Problemu może nastręczyć demontaż zawiasów-należy odsłonić/podgiąć podsufitkę, by dostać się do śrub.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Rdza atakuje szybko, tutaj będzie postępować szczególnie agresywnie. Największy problem to śruby pod podsufitką.

Wiele Niv pierwszej generacji ma dużo korozji na dole drzwi (podejrzewam, że to przez zastosowania samogwintujących śrub już po malowaniu karoserii). Łatwe do wyczyszczenia; w przeciwnym razie korozja zniszczy drzwi.
 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

OFF ROADOWANIE

Błoto świetnie magazynuje wilgoć i sól drogową, więc zawsze po jeździe terenowej dokładnie umyj podwozie i nadkola wodą pod ciśnieniem. Ważne, żeby zrobić to jak najszybciej, szczególnie jeśli jeździłeś po wodzie morskiej lub morskiej plaży. Wszystkie ubytki zabezpieczenia antykorozyjnego uzupełniaj na bieżąco.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
Myj wszystko dokładnie, żeby błoto zalegające w mało widocznych zakamarkach nie wyrządziło szkód jak na zdjęciu.

Warto też zabezpieczać i regularnie odnawiać powłoki i zabezpieczenia antykorozyjne.
 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Tekst został opracowany w oparciu o Baxter's Niva Site, za zgodą autora. Rozszerzony o dodatkowe informacje dzięki wiedzy i uprzejmości użytkowników Polskiego Forum Niva 4x4
Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe użycie przedstawionych tu informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy dasz radę sam przeprowadzić modyfikacje/naprawy, zaprowadź auto do profesjonalnego warsztatu!

© Polskie Forum Niva 4x4