Autor Wątek: Diagnoza i remont skrzyni biegów  (Przeczytany 3148 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kwietnia 03, 2018, 23:00:14 pm
Przeczytany 3148 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Niniejszy poradnik stanowi podstronę "Kompendium Wiedzy Dla Początkujacych (i nie tylko)"

Tłumaczenie: Danieljs | Mr_R4VEN

JEDYNA PRAWDZIWA SŁABOŚĆ NIVY - SKRZYNIA BIEGÓW

Skrzynia biegów Nivy pochodzi w prostej linii z klasycznej Łady, która z kolei powstała na licencji Fiata (Fiat 124). Wersja licencyjna dla Łady oraz pierwotna wersja Fiata były skrzyniami o 4 przełożeniach. Modyfikacja w postaci dodania piątego przełożenia została opracowana przez Ładę i Fiata oddzielnie-każdy z producentów zrobił to po swojemu. W praktyce znaczy to tyle, że skrzynia była przystosowana do samochodu lekkiego, o  niewysilonym silniku i mającego poruszać się jedynie po drogach utwardzonych (i zaprojektowanych przez Włochów, którzy nie słyną z budowania najlepszych na świecie skrzyń). Oto i cała geneza słabej skrzyni Nivy.

Wartym odnotowania jest fakt, że Łada nie zaleca używania piątego biegu poniżej 80km/h, a niektórzy dealerzy zalecają używanie "piątki" powyżej 90km/h (sprzedaż części związanych z piątym biegiem spadła po wprowadzeniu tego zalecenia).

Jeśli nie masz przelanego oleju w skrzyni biegów (ponad stan) to zrób to natychmiast, gdyż tylko to zapewnia odpowiednie smarowanie piątego przełożenia. Naturalnie, olej w skrzyni należy wymieniać regularnie (szczególnie w przypadku użytku off-roadowego; warto rozważyć dodanie przewodu do odpowietrznika, jeśli samochód jest użytkowany w głębokiej wodzie/błocie/piasku). Zwróć uwagę na problem zawartości siarki w oleju, na stronie z olejami (tekst w przygotowaniu).

Z relacji użytkowników wynika, że czterostopniowa skrzynia biegów nie stwarza tylu problemów co pięciobiegowa, a wielu użytkowników, którzy nie planują jeździć z wysokimi prędkościami przez dłuższy czas, decyduje się na zmianę skrzy na czterostopniową (modyfikacja dość prosta, jednak wymaga zastosowania tylnego mocowania skrzyni do skrzyni czterobiegowej).

Jeśli kiedykolwiek Twoja Niva miała zdemontowaną skrzynię biegów, zauważ, że reduktor wymaga ponownego centrowania (rada: przed demontażem skrzy biegów lub reduktora warto pomalować mocowania i okolicę farbą w spreju; przy montażu zapewni to podobne położenie skrzyni i reduktora względem siebie w stosunku do położenia sprzed demontażu, zapewniając dogodne ułożenie (powiedzmy centrowanie wstępne) do dokonania centrowania właściwego-patrz odnośnik w tekście.

Znajdowanie problemów i odbudowa skrzyni biegów by Volodjushka:

Problemy z piątym biegiem (plik DOC, język angielski)

Tekst został opracowany w oparciu o Baxter's Niva Site, za zgodą autora. Rozszerzony o dodatkowe informacje dzięki wiedzy i uprzejmości użytkowników Polskiego Forum Niva 4x4
Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe użycie przedstawionych tu informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy dasz radę sam przeprowadzić opisane powyżej modyfikacje/naprawy, zaprowadź auto do profesjonalnego warsztatu!

© Polskie Forum Niva 4x4