Autor Wątek: Ulepszenie mocowania skrzyni rozdzielczej  (Przeczytany 4184 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Lutego 19, 2018, 22:12:15 pm
Przeczytany 4184 razy

Offline Mr_R4VEN

  • Administrator
  • Doświadczony forumowicz
  • *****
  • Wiadomości: 442
  • Imię: Paweł
  • Auto: Niva 1.9TD, 2008r
Niniejszy poradnik stanowi podstronę "Kompendium Wiedzy Dla Początkujacych (i nie tylko)"

Tłumaczenie: Danieljs | Mr_R4VEN

ULEPSZENIE MOCOWANIA REDUKTORA,  KLAMRY/SZELKI, KLATKI NOŚNE, KOŁYSKI

ULEPSZENIE MOCOWANIA REDUKTORA DO PODŁOGI

Wzmocnienie mocowań skrzyni biegów i reduktora jest generalnie dobrym pomysłem, ponieważ ze względu na oddzielną skrzynię biegów i reduktor wibracje i wstrząsy z tych podzespołów mogą łatwo przedostawać się na relatywnie cienką podłogę samochodu, do której to są przykręcone. Wzmacniające "talerzyki" montowane pomiędzy podłogą a mocowaniami są łatwe do wykonania (szczególnie jeśli wyjmujesz lub ustawiasz reduktor). Zauważ, że nie możesz użyć zbyt grubej stali do wykonania tych wzmocnień, ponieważ mogłyby spowodować zbyt znaczne obniżenie się skrzyni biegów i reduktora.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Popularnym i wypróbowanym sposobem wzmacniania tego obszaru jest modyfikacja mocowania skrzyni biegów i reduktora wykorzystywana w Nivie biorącej udział w rajdzie Paryż-Dakar. Modyfikacja ta polegała na wspawaniu nowego, grubszego "talerzyka" z masywnymi śrubami do montażu skrzyni biegów i reduktora do podłogi od wewnątrz pojazdu (zajrzyj do pełnej specyfikacji dot. przygotowania Nivy do rajdu Paryż-Dakar dostępnej w dziale z zasobami technicznymi) http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/index.htm

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Na zdjęciach wyżej znajduje się moja interpretacja mocowania skrzyni biegów wg specyfikacji Paryż-Dakar; reduktor otrzymał analogiczne mocowania- rozwierciłem fabryczne śruby i wykonałem gruby "talerz"/podstawę mocującą z solidniejszymi śrubami przełożonymi przez obydwa otwory i przyspawałem je do "talerza". Teraz te śruby wystają przez otwory w podłodze. Planowałem również przyspawać "talerzyki" do podłogi samochodu, jednak póki co okazało się to zbędne. (gdy skrzynia biegów i reduktor są przykręcone nie ma możliwości przemieszczenia się ich).

MOCOWANIE SZELKOWE

Wielu ludzi próbuje mocowania szelkowego ze względu na stabilizację i minimalizację ruchu reduktora (który powoduje wibracje). Nie próbowałem takiego rozwiązania, więc nie mogę za nie ręczyć.

Zauważ: powinieneś użyć mocowania szelkowego jako ostatecznego rozwiązania problemu wibracji i drgań - najpierw przejdź przez standardową procedurę regulacji i likwidacji wibracji. W przeciwnym razie najprawdopodobniej będziesz jedynie maskował problem, który po jakimś czasie i tak powróci.
Zapoznaj się z różnymi możliwościami "ugryzienia" tematu:

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]
 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]  

PODWÓJNE MOCOWANIE

Podwójne mocowanie reduktora jest kolejną podobną metodą na zminimalizowanie jego naprzemiennych ruchów góra-dół.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

MOCOWANIE REDUKTORA POPRZEZ KLATKĘ/KOŁYSKĘ

Klatki lub kołyski, które powinny utrzymywać reduktor od spodu są popularne (aby zminimalizować wibracje lub by zamontować reduktor gdy fabryczny sposób mocowania jest niemożliwy z powodu np. zniszczenia oryginalnych mocowań). To rozwiązanie może zawierać podwójne mocowanie lub trzeci punkt mocujący w celu zminimalizowania przemieszczeń.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Własnoręcznie zrobiona kołyska mocująca przez Madman'a; sposób zaprojektowania części z rury o przekroju kwadratowym nie wymaga zastosowania spłaszczeń (np. w celu zapobiegnięcia powstawania wgłębień w materiale spowodowanych dokręcaniem śrub) w miejscu montażu do podwozia.  Mocowanie może zostać również rozwinięte tak, by stało się jednocześnie osłoną podłużnic.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Łatwo dostępna rosyjska kołyska typu skrzynkowego; zawiera mocowanie na skrzyni biegów w celu zminimalizowania ruchów w jej kierunku.

 [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]   [ Nie masz uprawnień do przeglądania załączników ]

Tekst został opracowany w oparciu o Baxter's Niva Site, za zgodą autora. Rozszerzony o dodatkowe informacje dzięki wiedzy i uprzejmości użytkowników Polskiego Forum Niva 4x4
Autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za niewłaściwe użycie przedstawionych tu informacji. Jeśli nie jesteś pewien czy dasz radę sam przeprowadzić modyfikacje/naprawy, zaprowadź auto do profesjonalnego warsztatu!

© Polskie Forum Niva 4x4